ادوبی کانکت بهتره یا اسکای روم یا بیگ بلو باتن

ادوبی کانکت بهتره یا اسکای روم یا بیگ بلو باتن
  • 25 اردیبهشت 1402
  • 151 بازدید
دقیقه مطالعه15

آنقدر تعداد پلتفرم‌های آموزش آنلاین رایگان و غیررایگان در ایران زیاد است که در اغلب اوقات انتخاب سخت می‌شود. اما در این میان، سه پلتفرم به دلایل مختلف نسبت به دیگر پلتفرم‌ها از محبوبیت بیشتری برخوردار است. در این مقاله قصد داریم تا از زوایای مختلف، پلتفرم محبوب ادوبی کانکت را با دو پلتفرم محبوب دیگر؛ یعنی اسکای‌روم و بیگ‌بلوباتن مقایسه کنیم.

برای این مقایسه در نظر داریم تا سه پارامتر اصلی یعنی سامانه آموزش آنلاین، سرور و LMS را مورد بررسی قرار دهیم. همراه ما باشید تا از سردرگمی انتخاب، خارج شوید.

ادوبی کانکت بهتره یا اسکای روم؟

قبل از مقایسه این دو پلتفرم، بهتر است که بدانید که پلتفرم ادوبی کانکت محصول آمریکا بوده و شرکت سازنده آن کشورما ایران را تحریم کرده است. اما پلتفرم اسکای‌روم محصول ایران است.

  • امکاناتی که مربوط به سامانه آموزش آنلاین می‌شوند، در اکثر موارد در هر دو پلتفرم مشابه است. برای مثال امکاناتی نظیر استفاده از وب‌کم و میکروفون، وایت‌برد، اشتراک دسکتاپ، اشتراک فایل، اشتراک اسلاید و... در هر دو پلتفرم قابل دسترس هستند. اما مواردی تفاوت در این زمینه وجود دارند که به شرح ذیل است.
    1. برای استفاده از اسکای‎‌روم نیازی به نصب نرم‌افزار نیست و روی هر دستگاهی اجرا می‌شود. اما برای استفاده از ادوبی کانکت باید روی گوشی، تبلت و کامپیوتر، نرم‌افزار ادوبی کانکت نصب شود.
    2. امکان ضبط کلاس یا وبینار در اسکای‌روی وجود ندارد و برای ضبط کلاس باید از نرم‌افزارهای جانبی رکوردر استفاده کرد. اما در ادوبی کانکت امکان ضبط و ضبط خودکار کلاس وجود دارد.
    3. رابط کاربری ادوبی کانکت امکانات زیادی دارد و کامل است. اما کار با آن، مخصوصاً برای خردسالان سخت است. این در حالی است که پلتفرم اسکای‌روم رابط کاربری راحت‌تر و در عین حال با امکانات کمتری دارد.
    4. امکان چت فارسی در اسکای‌روم بدون هیچ مشکلی وجود دارد. اما برای چت فارسی در ادوبی کانکت نیاز به اقداماتی خاص بوده و کمی دشوار است.
  • در هر دو پلتفرم به دنبال امکانات مدیریتی نباشید. چرا که هیچ‌یک از آن‌ها امکانات مدیریتی (LMS) مثل شهریه، ثبت نام، فروش بلیط، جلوگیری از ورود بدهکاران، آزمون جلسه‌ای، حضور و غیاب و... را ندارند. برای استفاده از این امکانات باید نرم‌افزارهای جانبی در کنار آن‌ها خرید کنید که در اکثر موارد امکان یکپارچه‌ سازی امکانات وجود ندارد.
  • از آنجا که سرور نقش بسیار مهمی را در کیفیت صوتی، تصویری کلاس آنلاین ایفا می‌کند؛ پس باید یکسری نکات را در مورد آن در نظر گرفت.
    1. اسکای‌روم نیاز به خرید یا اجاره سرور ندارد. اما سرورهایی که در اختیار می‌گذارد اشتراکی بوده و در ساعاتی از شبانه روز ( مخصوصاً بعداز ظهر) که ترافیک شبکه بالاست؛ دچار لگ و حتی قطعی می‌شود.
    2. ادوبی کانکت نیاز به خرید یا اجاره سرور دارد. اما اگر بیشتر هزینه کنید و به جای خرید سرور اشتراکی، سرور اختصاصی تهیه کنید؛ جلسات آنلاین خوبی را برگزار خواهید کرد و رضایت فراگیران را افزایش خواهید داد.

ادوبی کانکت یا بیگ بلو باتن؟

  • یکسری موارد، مثل مواردی که در مقایسه ادوبی کانکت و اسکای‌روم به آن‌ها اشاره شد؛ در این مقایسه هم مشابه هستند. اما یکسری مواردی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود از اهمیت خاصی برخورداراست.
    1. قطعاً اگر قرار باشد بین رابط کاربری ادوبی کانکت و بیگ‌بلوباتن، یکی را برای استفاده خردسالان انتخاب شود؛ آن بیگ‌بلوباتن است.
    2. ادوبی کانکت دارای نسخه موبایل ( اندروید و IOS) و نسخه کامپیوتری ( ویندوز و مک) هست و بیگ‌بلوباتن این نسخه‌ها را ندارد. اما بیگ‌بلوباتن نیازی هم به این نسخه‌ها ندارد.
    3. هر دو پلتفرم، جلسه آنلاین را ضبط می‌کنند. اما تفاوتی که وجود دارد این است که بیگ‌بلوباتن جلسه ضبط‌‌شده را آنلاین پخش می‌کند؛ در حالی که ادوبی کانکت فایل جلسه ضبط‌ شده را بعد از اتمام جلسه برای دانلود در اختیار می‌گذارد. برای دانلود فایل بیگ‌بلوباتن باید از نرم‌افزارهای جانبی استفاده کنید.
    4. بیگ‌بلوباتن اپن‌سورس بوده و نیازی به خرید آن نیست. اما برای استفاده از ادوبی کانکت باید لایسنس آن خریداری شود. البته این موضوع برای ایران صدق نمی‌کند و نسخه‌های کرک‌شده آن نیز وجود دارد.
    5. همچنان چت فارسی در بیگ‌بلوباتن به نسبت ادوبی‌ کانکت بهتر است.
  • ادوبی کانکت‌ دارای امکانات مدیریتی (LMS) نیست و به جهت اینکه اپن سورس نیست؛ اتصال امکانات مدیریتی به آن کار سختی است. اما در پلتفرم بیگ‌بلوباتن اضافه‌کردن امکانات مدیریتی کارساده‌تری است. 
  • برای استفاده از هردو پلتفرم نیاز به اجاره یا خرید سرور بوده و بسته به هزینه‌ای که صورت می‌گیرد کیفیت سرورها و به تبع آن کیفیت جلسات آنلاین افزایش می‌یابد.

مشکلات ادوبی کانکت

این پلتفرم آمریکایی دارای مشکلات زیر است:

  • ایران در لیست تحریم‌های آن قرار دارد.
  • چت فارسی سخت
  • نیاز به نصب برنامه و اپلیکیشن
  • نداشتن قابلیت ثبت نام و فروش بلیط
  • رابط کاربری سخت برای خردسالان
  • هزینه زیادی در بردارد. ( البته نه در ایران)
  • عدم پشتیبانی از زبان فارسی در منوها و...
  • و...

مزایای ادوبی کانکت

  • ضبط جلسات و امکان دانلود به صورت فشرده و با بالاترین کیفیت
  • قفل کردن جلسه و جلوگیری از ورود دیگر کاربران به همایش
  • چت خصوصی و عمومی
  • پشتیبانی از فلش
  • به اشتراک گذاشتن انواع فرمت‌های متنی
  • چیدمان به دلخواه و اختیار کاربر
  • و...

قیمت ادوبی کانکت

قیمت ادوبی کانکت به طور دقیق مشخص نیست و هر شرکت یا ارائه دهنده‌ای به شیوه خاص خود، محاسبه و قیمت‌گذاری می‌کند. اما مواردی که مشخص است به شرح زیر است:

  • قیمت سرور ادوبی کانکت
  • قیمت اکانت ادوبی کانکت
  • قیمت اشتراک ادوبی کانکت

قیمت سرور کاملاً بستگی به کیفیت خدمات شرکت ارائه دهنده و اشتراکی یا اختصاصی‌بودن سروری است که در اختیارمی‌گذارند. قطعاً سرورهای اشتراکی کیفیت بسیار پایین‌تری دارند و قیمت بسیار کمی هم دارند.

اما در مورد قیمت اکانت و اشتراک ادوبی کانکت باید این موضوع را مدنظر داشته باشید که شرکت ادوبی کشور ایران را تحریم کرده و ارائه این سرویس توسط ارائه دهنده اصلی غیرممکن است. به همین جهت در ایران و به روش‌های مختلف، کرک و لاینسس‌هایی توسط شرکت‌های مختلف ارائه می‌شوند که اعتباری ندارند و ممکن است بعد از مدتی دچار مشکل شوند و علاوه بر از دست رفتن هزینه انجام‌شده، چند روز عدم تشکیل کلاس‌ها را هم در پی داشته باشند.

مصرف اینترنت ادوبی کانکت 

مصرف اینترنت این پلتفرم، بسته به اینکه با چه کیفیت تصویر و چند تصویر در آن به اشتراک گذاشته شود؛ متفاوت است. از آنجا که در این پلتفرم، کیفیت تصویر قابل تنظیم است؛ مصرف اینترنت هریک از کیفیت‎‌ها به شرح زیر است:

  1. Low( پایین‌ترین کیفیت تصویر): 51کیلوبیت بر ثانیه
  2. Medium و استاندارد : 100 تا 140 کیلوبیت بر ثانیه
  3. 300High تا 450 کیلوبیت بر ثانیه
  4. HD: 400 تا 500 کیلوبیت بر ثانیه

حال اگر 90 دقیقه در یک کلاس بوده و به فرض اینکه فقط تصویراستاد را داشته باشیم و از بقیه امکانات استفاده نکنیم؛ حدود 35 مگابایت اینترنت مصرف خواهیم کرد. اما اگر لازم باشد در این کلاس، تصویر 6 نفر( 1+5) مشاهده شود و به فرض اینکه از بقیه امکانات  ( چت و..) استفاده نکنیم؛ حدود 1.2 گیگابایت اینترنت مصرف خواهیم کرد.

چرا با اضافه شدن 5 تصویر، به این میزان مصرف افزایش پیدا می‌کند؟

چون 6 تصویر بین 6 نفر شرکت‌کننده در حال جابجایی است؛ در نتیجه 6 ضربدر 6 شده و در هر ثانیه مصرف اینترنت به جای 6 برابر، 36 برابر می‌شود. 

رابط کاربری و محیط ادوبی کانکت

همانطور که قبلاً هم اشاره شد، محیط ادوبی کانکت دارای امکانات زیادی است. اما همین زیادبودن امکانات باعث می‌شود تا رابط کاربری آن برای تمام گروه‌های سنی و برای هر شخص با هر میزان سواد کامپیوتری مناسب نبوده و کار را برای وی سخت کند. همانطور که کار با این پلتفرم برای خردسالان کاری سخت و دشوار است.

جمع بندی

پیشنهاد می‌کنیم در صورتی که هنوز هم در انتخاب پلتفرم‌های موجود شک دارید؛ از اکانت تست و نسخه دمو هر یک استفاده کنید و تصمیم‌گیری را به بعد از استفاده از دمو موکول کنید.

در صورتی که مایل به استفاده از پلتفرم بیگ‌بلو باتن هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم بسته به نوع کاربری که نیاز دارید؛ روی یکی از موارد زیر کلیک کنید.

  • اگر قصد برگزاری کلاس‌های آزاد و خصوصی، بدون سیستم های مدیریتی را دارید؛ لیمس‌کلاس را امتحان کنید.
  • اگر قصد راه‌اندازی آموزش آنلاین برای مدارس را دارید؛ نوین‌اسکول را بازبینی کنید.
  • اگر آموزشگاه زبان دارید و علاوه بر آموزش آنلاین، به یکپارچگی مدیریت و آموزش آنلاین نیاز دارید؛ لیمس را مطالعه کنید.

ثبت دیدگاه