مقایسه اسکای روم با ادوبی کانکت و بیگ بلو باتن

مقایسه اسکای روم با ادوبی کانکت و بیگ بلو باتن
  • 25 اردیبهشت 1402
  • 156 بازدید
دقیقه مطالعه12

پلتفرم‌های آموزش آنلاین زیادی در ایران و جهان وجود دارند. اما در ایران پلتفرم‌های اسکای روم، ادوبی کانکت و بیگ بلو باتن مورد توجه بیشتری قرار گرفته اند. در این مقاله سعی داریم تا پلتفرم اسکای روم را از زوایای مختلف با دو پلتفرم دیگر مقایسه کنیم. در این مقایسه 4 مقیاس اصلی LMS، سامانه آموزش آنلاین، سرور و اینترنت را بررسی می‌کنیم. همراه ما باشید.

اسکای روم بهتره یا ادوبی کانکت؟

  • امکاناتی نظیراشتراک دسکتاپ، فایل و اسلاید، استفاده از وبکم و میکروفون، وایت‌برد و...در سامانه آموزش آنلاین هر دو وجود دارد. اما در سه مورد مهم و در یک مورد نسبتاً مهم با یکدیگر تفاوت دارند.
    1. برای استفاده از ادوبی کانکت باید حتماً نرم‌افزار روی دستگاه نصب شود. اما برای استفاده از اسکای‌روم نیازی به نصب نرم‌افزار نیست و پلتفرم روی هر دستگاهی به راحتی اجرا می‌شود.
    2.  امکان ضبط خودکار جلسه آنلاین در ادوبی کانکت وجود دارد. اما برای ضبط جلسه آنلاین در اسکای‌روم، باید از نرم‌افزارهای جانبی استفاده کرد.
    3. رابط کاربری اسکای‌روم به نسبت ادوبی کانکت جذاب‌تر و راحت‌تراست.
    4. امکان چت در هر دو وجود دارد. اما چت فارسی در ادوبی کانکت با مشکلاتی همراه بوده و کاری سخت و دشوار است.
  • در مقایسه امکانات مدیریتی (LMS) می‌توان گفت که هردو امکان مدیریت کلاس، ثبت نام، فروش بلیط، حضور و غیاب و... را ندارند و برای رسیدن به این امکانات نیاز به صرف هزینه بیشتر و طراحی و برنامه نویسی جداگانه است.
  • برای استفاده از ادوبی کانکت نیاز به خرید یا اجاره سروراست، اما برای استفاده از اسکای‌روم نیازی به خرید یا اجاره سرور نیست. اما نکته ای که حائز اهمیت است این است که برای استفاده از ادوبی کانکت، بسته به بودجه ای که هزینه شده و سرور اختصاصی یا اشتراکی خریداری می‌شود؛ کیفیت سرورها و به تبع آن اجرای جلسات آنلاین تغییر می‌کند. در حالی که برای استفاده از اسکای‌روم، مجبور به استفاده از سرورهای اسکای‌روم بوده و این سرورها به سبب اشتراکی‌بودنشان در ساعاتی از شبانه‌روز دچارلگ، قطعی و مشکل می‌شوند.

اسکای روم بهتره یا بیگ بلو باتن؟

  • در این مورد هم مثل مورد قبلی، مواردی مشترک است. اما مواردی که در زیر به آن‌ها اشاره می‌شود، موارد مهمی هستند که باید به آن‌ها توجه شود.
    1. رابط کاربری بیگ‌‌بلوباتن به نسبت اسکای روم راحت‌تر بوده وپلتفرم مناسبی جهت استفاده خردسالان است.
    2. امکان گروه‌بندی کلاسی در هر دو فعال است. با این تفاوت که در بیگ‌بلوباتن، استاد گروه‌بندی فراگیران را انجام می‌دهد، اما در اسکای‌روم لینک گروه در اختیارشان قرار گرفته و باید مجدد وارد شوند.
    3. محدودیت اشتراک وب‌کم در اسکای‌روم 3 نفر است. اما در بیگ‌بلوباتن محدودیتی وجود ندارد و همگی می‌توانند وب‌کم به اشتراک بگذارند.
    4. امکان ضبط خودکار جلسه آنلاین در بیگ‌بلوباتن به مانند ادوبی کانکت وجود دارد. اما امکان ضبط جلسه آنلاین در اسکای‌روم وجود ندارد.
    5. امکان برگزاری آزمون جلسه ای در بیگ‌بلوباتن وجود دارد. اما دراسکای‌‌روم این امکان وجود ندارد.
  • اسکای‌روم امکانات مدیریتی (LMS) که شامل مدیریت کلاس، فروش بلیط، کنترل شهریه و جلوگیری از ورود بدهکاران، حضور و غیاب و... را ندارد. اما سیستم‌های مدیریتی وجود دارند که از پلتفرم بیگ‌بلوباتن استفاده کرده و دیگر نیازی به صرف هزینه‌های زیاد برنامه‌نویسی نیست.
  • برای استفاده از بیگ‌بلوباتن هم مانند ادوبی کانکت نیاز به خرید یا اجاره سرور است. اما اگر این هزینه، انجام شده و سرور اختصاصی خریداری شود؛ کیفیت کلاس‌های آنلاین افزایش یافته و دیگر شاهد لگ و قطعی نخواهید بود.

اسکای روم بهتره یا اسکایپ؟

به طور کلی ماهیت کاری این دو با یکدیگر متفاوت است. به طوری که اسکایپ ذاتاً پیام‌رسان است و برای آموزش آنلاین هم استفاده می‌شود. در حالی که اسکای‌روم برای آموزش آنلاین طراحی شده است.

  • شاید برخی امکانات در هر دو وجود داشته باشد. اما تفاوت‌هایی هم با یکدیگر دارند که در زیر به آن‌ها اشاره می‌شود.
    1. به جهت اینکه اسکای‌روم  ایرانی است. پس رابط کاربری فارسی آن به نسبت مورد توجه بیشتری قرار می‌گیرد.
    2. قابلیت گروه‌بندی در اسکایپ وجود ندارد. اما در اسکای‌روم گروه‌بندی با وجود سختی‌هایی که دارد، فعال و قابل استفاده است.
    3. برای برداشتن محدودیت تعداد نفرات درهر دو پلتفرم نیاز به پرداخت مبلغی خاص است. از آنجا که اسکایپ ایرانی نیست و ایران هم تحریم بوده و پرداخت ارزی آن با مشکل مواجه است؛ ارتقا به نسخه ای با تعداد بالاتر کاری سخت است و تا حدودی نشدنی است.
  • هیچ یک از این دو پلتفرم، امکانات مدیریتی را ندارند و برای داشتن امکانات مدیریتی باید از نرم‌افزار دیگری استفاده کرد. اما در هر صورت یکپارچگی بین نرم‌افزار مدیریتی و پلتفرم آموزش مجازی وجود نخواهد داشت.
  • برای استفاده از اسکایپ تا 25 نفر همزمان نیاز به خرید یا اجاره سرور نیست. در حالی که سرورهای اشتراکی اسکای‌روم برای هر تعدادی از افراد هزینه‌بر بوده و باید هزینه آن پرداخت شود. نکته ی دیگر این‌که هر دو پلتفرم در ساعاتی از روز شاهد ترافیک سنگینی هستند. اسکایپ در ساعات 12 تا 14  و اسکای‌روم در ساعات 16 تا 21 بیشترین ترافیک را دارند.

مزایای اسکای روم 

این پلتفرم ایرانی دارای مزایای زیر است:

  1. پشتیبانی از زبان فارسی
  2. پشتیبانی از چت فارسی بدون مشکل
  3. عدم نیاز به نصب افزونه یا نرم‌افزار 
  4. امکان گروه‌بندی فراگیران
  5. رابط کاربری جذاب، راحت و فارسی
  6. حذف نشان تجاری

مشکلات اسکای روم

  1. اشتراک وب‌کم تا حداکثر 3 تصویر همزمان
  2. گروه‌بندی نسبتاً سخت
  3. نداشتن قابلیت ثبت‌ نام و فروش بلیط
  4. عدم امکان ضبط رویداد
  5. نداشتن سیستم مدیریتی
  6. لگ و قطعی در ساعاتی از روز
  7. سرورهای اشتراکی
  8. نداشتن مزیت آزمون جلسه‌ای

مصرف اینترنت اسکای روم

مصرف اینترنت در هر پلتفرمی به دو عامل بستگی دارد:

  1. نوع مواردی که به اشتراک گذاشته می‌شوند.
  2. داخلی یا خارجی بودن سرور

مصرف اینترنت در اسکای‌روم هم کاملاً بستگی به نوع جلسه دارد. اگر جلسه ای بدون تصویر و فقط با متن برگزار شود ( چنین حالتی بعید است) مصرف اینترنت ناچیزی دارد. اما اگر تصویر یک، دو یا چند فرد به اشتراک گذاشته شود، مصرف ترافیک اینترنت افزایش می‌یابد.

اگر به موار بالا، به اشتراک‌گذاشتن صفحه نمایش، استفاده از تخته وایت‌برد و نمایش اسلاید هم افزوده شود، مصرف اینترنت بازهم افزایش می‌یابد.

اما چیزی که واضح است این است که سرورهای اسکای‌روم در داخل ایران بوده و حجم کمتری از ترافیک اینترنت را مصرف می‌کند. ضمن اینکه با توجه به سرعت اینترنت کاربر، کیفیت تصویر نیز کاهش یافته و مجدداً ترافیک کمتری استفاده می‌کند.

قیمت اسکای روم و هزینه هرجلسه اسکای روم چگونه است؟

تعرفه‌های اسکای‌روم به شرط اینکه به صورت مستقیم خریداری شوند؛ به سه صورت است که در 2 مورد اول فقط می‌توان 3 ویدئو همزمان ( 1 استاد و 2 شاگرد) به اشتراک گذاشت. اما در صورتی که از شرکت‌هایی که با یک‌سری امکانات اضافه از این پلتفرم استفاده می‌کنند؛ خریداری شود، تعرفه‌ها متفاوت است. و اما تعرفه‌ها

1. ایجاد نامحدود کلاس ( ویژه مدارس و دانشگاه‌ها)

این نوع تعرفه‌ها به این صورت است که باید به ازای هر تعداد کاربر همزمان، مبلغی خاص پرداخت شود.

برای مثال اگر قرار باشد همزمان ( برای مثال؛ بین ساعت 15 تا 16:30) سه کلاس 10 نفره برگزار کنید؛ باید پک 30 کاربره را با قیمت ماهیانه 1950000 ریال خریداری کنید.

2. کاربری

این نوع تعرفه‌ها به این صورت است که به ازای تعداد کاربران و میزان ساعتی که در ماه می‌توانند از سرویس استفاده کنند مبلغ تعیین می‌شود.

برای مثال سرویس 30کاربرهمزمان، اگر 2 ساعت در ماه کلاس برگزار کند باید 560000 ریال و اگر 10 ساعت در ماه کلاس برگزار کند باید910000 ریال بپردازد.

3. وب‌کنفرانس

در این نوع تعرفه‌ها به ازای تعداد کاربران، میزان ساعات برگزاری در ماه و تعداد ویدئوهای همزمان،مبلغ تعیین می‌شود.

برای مثال سرویس 10 کاربر همزمان به شرط اینکه در ماه 10 ساعت کلاس برگزار شود. در صورتی که تا 5 ویدئو همزمان داشته باشد؛ ماهیانه 780000 ریال و در صورتی که تا 10 ویدئو همزمان داشته باشد؛ ماهیانه 1400000باید بپردازد.

محیط اسکای روم و رابط کاربری

همانطور که اشاره شد کار با رابط کاربری اسکای‌روم به نسبت ادوبی کانکت راحت‎‌تر و نسبت به بیگ‌بلوباتن کمی سخت‌تر است. اما رابط کاربری این پلتفرم دارای موارد زیر است:

  • دو زبانه 
  • ابزار چت
  • آپلود مستقیم فایل‌های پاورپوینت
  • تشکیل صف انتظار برای ورود به اتاق
  • محدود کردن تعداد میهمانان و کاربران عمومی
  • بررسی وضعیت اتصال شرکت‌کنندگان توسط اپراتور
  • مشخص کردن کاربران در حال صحبت
  • بازیابی گذرواژه توسط کاربر در فرم ورود
  • بسته شدن خودکار اتاق
  • پخش صدای سیستم به هنگام اشتراگ‌گذاری دسکتاپ
  • دسترسی ابزار تخته به کاربران عادی
  • مدیریت پخش خودکار اسلایدها

سخن پایانی

پیشنهاد می‌کنیم قبل از انتخاب، با اصول راه‌اندازی آموزش مجازی آشنا شوید. اما اگر سوالی در این زمینه دارید، خوشحال می‌شویم در قسمت دیدگاه همین مطلب از ما بپرسید و به آن پاسخ دهیم.

ثبت دیدگاه