14. خواندن و فهمیدن دو چیز متفاوت است

14. خواندن و فهمیدن دو چیز متفاوت است
  • 31 اردیبهشت 1402
  • 65 بازدید
دقیقه مطالعه4

اگر شما یک متخصص زیست‌شناسی هستید، این پاراگراف ممکن است برایتان آشنا باشد:

اکسیداسیون پیروات مشتق از گلیکولیز گلوکز وسایرقندها، به استیل کوآ و 2 CO توسط کمپلکس پیروات دهیدروژناز انجام می‌شود. این کمپلکس از سه آنزیم تشکیل ‌شده است که در داخل میتوکندری سلول‌های یوکاریوتی وسیتوزول سلول‌های پروکاریوتی قرار دارد. در انجام این واکنش، پنج کوآنزیم مشتق از ویتامین‌ها شرکت دارند. برای انجام ترکیبی از واکنش‌های دهیدروژناسیون و دکربوکسیلات پیروات به گروه استیل دراستیل کوآ، نیاز به عمل متوالی سه آنزیم مختلف و پنج کوآنزیم یا گروه پروستتیک، شامل تیامین پیروفسفات (TPP)، فلاوین آدنین دی نوکلئوتید (FAD)، کوآنزیم آ (COA)، نیکوتین آمید آدنین دی نوکلئوتید (NAD) و لیپوآت، است.

اگر شما یک متخصص زیست‌شناسی نیستید، ممکن است مدت زمان زیادی طول بکشد تا این پاراگراف را بفهمید. شما می‌توانید پاراگراف را بخوانید، اما این بدان معنا نیست که شما آن را درک می‌کنید. اطلاعات جدید، زمانی که به آشنایی پیشین و ساختار شناختی مرتبط باشد، به طور کامل فهمیده می‌شود.

شما می‌توانید خوانایی متن خود را محاسبه کنید

برای محاسبه خوانایی متن معمولاً از فرمول فلش-کینکید استفاده می‌شود. این فرمول هر دو شاخص سهولت در خواندن و سطح خواندن را محاسبه می‌کند. امتیازات بالاتر، نشانه خوانایی آسان‌تر پاراگراف است. نمرات پایین هم به معنی گذراندن وقت زیاد برای خواندن است. فرمول در شکل 14.1 نشان داده‌شده است.

14fig1.jpg
شکل 14.1 فرمول خوانایی فلش-کینکید

آیا می‌توانید این پاراگراف را بخوانید؟

در دانشگاه کبمریج انگلتسان تقحیقی روی روش خوانده شدن کملات در مغز اجنام شده است که مخشص می‌کند، مغز انسان تهنا حروف اتبدا و اتنهای کلمات را پدرازش کرده و کمله را می خاوند. به هیمن دلیل است که با وجود به هم ریتخگی این نوتشه، شما تواسنتید آن را بخاونید.

وقتی می‌خوانید، حروف و کلمات را به‌طور دقیق تحلیل نمی‌کنید و تفسیر آن‌ها را برای بعد می‌گذارید. شما پیش‌بینی می‌کنید که کلمه بعدی چه خواهد بود. هرچقدر دانش قبلی شما بیشتر باشد، ساده‌تر پیش‌بینی و تفسیر می‌کنید.

یک ابزار آنلاین برای محاسبه قابلیت خواندن

برخی از نرم‌افزارهای پردازش کلمه دارای فرمول فلش-کینکید هستند. به‌جای آن‌ها می‌توانید از این ابزار آنلاین برای محاسبه سطح خواندن یک متن استفاده کنید:

http://www.standards-schmandards.com/exhibits/rix/index.php

عنوان‌ها و سر صفحه‌ها بسیار مهم هستند

این پاراگراف را بخوانید:

ابتدا اقلام را به دسته‌های مشابه مرتب کنید. استفاده از رنگ برای مرتب‌سازی متداول است. همچنین می‌توانید از ویژگی‌های دیگر مانند بافت یا کاربرد، استفاده کنید. هنگامی‌که موارد را مرتب کردید، آماده استفاده از این وسیله هستید. پیشنهاد می‌شود هر دسته مرتب‌شده را جداگانه پردازش کنید. در هر بار استفاده یک دسته را در دستگاه قرار دهید.

پاراگراف در مورد چیست؟ درک آن سخت است، حالا به شما یک پاراگراف با یک عنوان می‌دهم:

روش‌های استفاده از ماشین لباسشویی جدید خود

ابتدا اقلام را به دسته‌های مشابه مرتب کنید. استفاده از رنگ برای مرتب‌سازی متداول است، همچنین می‌توانید از ویژگی‌های دیگر مانند بافت یا کاربرد، استفاده کنید. هنگامی‌که موارد را مرتب کردید، آماده استفاده از این وسیله هستید. پیشنهاد می‌شود هر دسته مرتب‌شده را جداگانه پردازش کنید. در هر بار استفاده یک دسته را در دستگاه قرار دهید.

افراد به‌منظور پردازش کلمات از بخش‌های مختلف مغز استفاده می‌کنند

بسته به آنچه با آن‌ها انجام می‌دهید، کلمات در قسمت‌های مختلف مغز پردازش می‌شوند. مشاهده یا خواندن کلمات، گوش دادن، صحبت کردن، تولید افعال - تمام این فعالیت‌ها، همان‌طور که در شکل 14.2 نشان داده‌ شده است، واژگان را با بخش‌های مختلف مغز مرتبط می‌کند.

14fig2.jpg
شکل 14.2 بخش‌های مختلف مغز کلمات را پردازش می‌کند

آنچه را که از چیزی که خوانده‌اید، به یاد می‌آورید، بستگی به دیدگاه شما دارد.

در مطالعه‌ای از اندرسون و پیکرت (1978)، افراد داستانی درباره خانه و محتویات داخل خانه را می‌خوانند. به یک گروه گفته شد داستان را از نظر خریدار بخوانند و به گروه دیگری گفته شد، داستان را از دیدگاه فروشندگان بخوانند. اطلاعاتی که پس از خواندن داستان به یاد می‌آورند، بسته به نظر آن‌ها متفاوت است.

خلاصه نکات
  • افراد فعالانه در حال مطالعه هستند. آنچه آن‌ها از چیزی که خوانده‌اند، درک می‌کنند و به یاد می‌آورند، به تجربه و دیدگاه آن‌ها در هنگام خواندن و دستورالعمل‌هایی که قبلاً به آن‌ها داده‌شده است؛ بستگی دارد.
  • فرض نکنید که افراد اطلاعات خاصی را در مورد آنچه خواندند، به یاد خواهند آورد.
  • عنوان یا سرفصل معناداری به همراه متن ارائه دهید. این‌ یکی از مهم‌ترین چیزهایی است که می‌توانید انجام دهید.
  • سطح خوانایی متن خود را با مخاطبان خود تنظیم کنید. از کلمات ساده و هجاهای کمتر استفاده کنید تا مطالب خود را برای مخاطبان بیشتری در دسترس قرار دهید.

ثبت دیدگاه