12. معانی رنگ‌ها در فرهنگ‌های مختلف متفاوت است

12. معانی رنگ‌ها در فرهنگ‌های مختلف متفاوت است
  • 31 اردیبهشت 1402
  • 84 بازدید
دقیقه مطالعه3

سال‌ها پیش، با یک مشتری کار می‌کردم که یک نقشه رنگی از مناطق مختلف کسب‌ و کار برای شرکتش ایجاد کرده بود. آن نقشه درآمد کل سه‌ ماهه را برای هر منطقه نشان می‌داد. در این نقشه رنگ زرد برای بخش شرقی ایالات‌ متحده آمریکا، سبز برای ایالات مرکزی، و قرمز برای ایالات غربی در نظر گرفته‌ شده بود. در جلسه‌ای مدیر فروش ایستاد و از طریق نمایش این نقشه به ارائه گزارش خود به کارکنان مالی و حسابداری شرکت پرداخت. هنگام ارائه نقشه فروش، همهمه‌ای در سالن شنیده شد که باعث گفتگوی چند طرفه افراد شد. مدیر فروش سعی در ادامه ارائه کرد، اما همه نسبت به او بی‌توجه بودند و در میان خود صحبت می‌کردند.

سرانجام، شخصی گفت: «چه اتفاقی در غرب کشور افتاده است؟» مدیر فروش از او پرسید:«منظور شما چیست؟» هیچ‌ چیز در آنجا اتفاق نیافتاده است. آن‌ها یک دوره‌ فروش موفق را پشت سر گذاشته‌اند». برای یک حسابدار یا شخص مالی، قرمز نشانه بدی است. این بدان معنی است که آن‌ها پولی را از دست می‌دهند. ارائه ‌دهنده باید توضیح دهد که او فقط به‌صورت تصادفی قرمز را انتخاب کرده است. رنگ‌ها دارای ارتباطات و معانی هستند. به‌عنوان‌مثال، یعنی رنگ قرمز به معنی «قرمز» یا مشکل مالی است یا می‌تواند خطر یا توقف باشد. سبز به معنی پول یا «رفتن» است. در انتخاب رنگ دقت کنید چرا که آن‌ها دارای این معانی هستند و رنگ‌های مختلف ممکن است معناهای مختلف در گروه‌های داشته باشد.

اگر شما برای مخاطبانی در نقاط مختلف جهان طراحی می‌کنید، باید معانی رنگ در سایر فرهنگ‌ها را نیز در نظر بگیرید. چند رنگ خاص معانی مشابهی در همه ‌جا دارند (برای مثال، طلا برای موفقیت و کیفیت بالا در بسیاری از فرهنگ‌ها استفاده می‌شود)، اما بیشتر رنگ‌ها در فرهنگ‌های مختلف، معنایی متفاوتی دارند. به‌عنوان‌مثال، در ایران سفید رنگ پاکی است و در عروسی‌ها استفاده می‌شود، اما در فرهنگ‌های دیگر رنگ سفید برای مرگ و مراسم تشییع ‌جنازه استفاده می‌شود. همچنین خوشبختی با توجه به بخشی از جهان که در آن هستید با رنگ سفید، سبز، زرد یا قرمز همراه است.

چرخ رنگ-فرهنگ دیوید مک کندلس را هم بررسی کنید.

دیوید مک کندلس از InfoIsBeautiful.net مبدع یک چرخ رنگ-فرهنگ است که نشان می‌دهد، رنگ‌های مختلف توسط فرهنگ‌های مختلف چگونه برداشت می‌شود:

http://www.informationisbeautiful.net/visualizations/colours-in-cultures/
تحقیقی در زمینه رنگ و حالات آن

تحقیقات نشان می‌دهد که رنگ‌ها بر خلق‌وخوی افراد اثر می‌گذارند. مطالعات زیادی در این زمینه در صنعت رستوران‌داری و درمان انجام‌شده است. به‌عنوان‌مثال، در آمریکا رنگ نارنجی افراد را بی‌قرار می‌کند، به‌طوری‌که توقف آن‌ها در محیطی به آن رنگ چندان طول نمی‌کشد (این در فست فودها، مفید است). رنگ قهوه‌ای و آبی آرامش‌بخش هستند. بنابراین، افراد در آن محیط باقی خواهند ماند (در قهوه‌خانه‌ها!). با این ‌حال، برای اینکه یک رنگ بر خلق‌ و خوی فردی تأثیر بگذارد، شخص باید در محیطی باشد که اطرافش با آن رنگ احاطه ‌شده باشد. اما به نظر می‌رسد که به ‌تنهایی با نگاه کردن به یک صفحه‌ نمایش کامپیوتر، رنگ تأثیر خاصی بر روی فرد ندارد.

خلاصه نکات
  • با توجه به معانی مختلفی که ممکن است رنگ‌ها به آن اشاره کنند، رنگ‌های خود را به‌دقت انتخاب کنید.
  • چند فرهنگ اصلی و یا چند کشور را که با طراحی شما در ارتباط باشد، انتخاب کنید و آن‌ها را در نمودار رنگ-فرهنگی از InfoIsBeautiful.net بررسی کنید تا مطمئن شوید که از اشاره به مفاهیم رنگی ناخواسته برای آن فرهنگ اجتناب می‌کنید.

ثبت دیدگاه